Waktu solat

Thursday, 17 September 2015

XPDC KAYAK SEA LANGKAWI-KUALA PERLIS

Assallamualaikum dan salam sayang pada sahabat2 semua. :D

Syukur, tergerak juga tangan ini menyentuh keyboard malam ni kan. Cehhh... sekali update. Nah, ambik kau...haha. Ok la tu, setelah lama tak menghidu bau laut dan menyentuh buih-buih ombak yang membias ke gigi ombak.. akhirnya..akhirnya, jejak juga. Alhamdullilah. 

Kali ni MP terasa seperti terbang di tengah-tengah kelompok manusia,mencari rasa bahagia dengan bersahabat dengan mereka. Perjalanan MP agak panjang...hehehe. Dari Tanjung Malim ke Kl Sentral dengan ktm..bertemu la dengan sahabat maya...cehhhh, ewahhh...haha. Dari jauh MP pandang aje, lagak macam nk cari gaduh pun ada..bila dekat nampak logo tentera,ku sengih gigi ku yang putih..haha(sangatttt). Nampak sangat takut, kan kantoi penakut buat biasa2 aje. Bila selidik, fuh...not army lorrr...tapi ini orang kaki renang...MP sendiri pun kalau mintak renang...karam di lautan.. xlarat.

Nak di jadikan cerita, MP salah info terlajak lrt ... kih kih kihhh...habis MP terangkut-angkut sekali dengan si Don ni ha... habis la makkk, apa la... buat malu je. MP ingat turun di Pudu, si Don cakap Plaza Rakyat. Sekali terlajak semua trus ke Chan Siew Lin. 

Kuala Lumpur kadangkala menakutkan, lorong-lorong gelap dan sempit, membuatkan langkah sangat teratur seperti tersusun masuk ke gelanggang pertandingan. Bag, yang entah apa MP isi mula terasa berat. Perjalan dr pelosok Perak membuatkan badan sedikit penat. Namun, bila lihat sahabat sebelah dengan muka selamba badak je terus semangat ( dalam hati : mahu tak steady si don begnya kecik dan ringan). 

Setelah sampai di tempat yang di janjikan, kami bertemu dengan insan lembut se ayu -ayu... kami gelar mama sado ;D . Haaa... jangan terkezutttt kalau MP cakap ini otai kayak, hmmmm... muka salalu masuk paper. Bila di kenalkan dengan sahabat-sahabat se angkatan yang lain, muka suda pucat sebiru air laut.... kecik pulak rasa bila yang datang semua nampak hebat2. Nak di jadikan cerita lagi, hehe.

 Jangan marah ha.... ada insan tanpa sedar sebenarnya follow dari mula2 kami semua naik bas lagi. Fuhhh... abg tegap ni kan... terasa kayu tau bila kelompok kami yang kecik ni tersedar ada orang follow tanpa tahu siapa dan bila di selidik rupanya satu team XPDC. Hahahaha... sempat kena bebel dari mama sado jap..hehe. Marah2 manja...alalala....

Kami bergerak dengan feri. Bermula la pertemuan dengan kaki2 SELFIE... yang jika mahu di sebut satu2 bikin kering air liur, hahahaha. Meskipun kami tidak mengenali antara satu sama lain tapi kami seperti sebuah keluarga semut yang begitu mesra dan saling menjaga. Bilangan kami yang agak besar tidaklah membuatkan ingatan MP mampu menyebut satu2 nama, tapi insyaallah...jika berjumpa di depan boleh lagi mintak belanja makan..haha. Kami menginap di pusat perahu layar Langkawi pada hari pertama. Sangat bermuka tembok..yea la, masing2 masih tidak begitu kenal dan mulai mencari akal bagaimana mahu terus menjadi kelompok yang bersatu padu demi matlamat yang sama.


Mau tau lagi kaa... panjang suda. Okey la kita sambung cerita. Nak di jadikana cerita la kan, MP ni tertiba pula berubah jadi kaki bergambar. Naya betul abang kamera dan termasuk abe kemera pink..hehe. Ye la, tak sudah-sudah kena masukkan muka MP dalam kemera kan. Ahahaha..., dari ayu-ayu jadi tak ayu suda pasal asyik dengan selamba badak nya menyelitkan badan dengan ketinggian yang  tinggi ini dalam kemera diorang. 

Banyak betul kenangan dengan diorang sebenarnya dari kes henfon ni masalah sampai la jadi mangsa bahan masa bermalam di Selat Panchor. Henfon lama biasa la nasib tuan nya tak lama, hehe. Nak di jadikan cerita lagi sekali, henfon MP terjatuh ketika mau solat di Masjid besar di Kuala Perlis. Melarat la sampai naik feri hinggalah ke jeti Kuah. Terima Kasih kat abang kemera gopro yang sorang tu, pandai pulak main pasang-pasang beteri fon MP dari da mau angkat beli fon baru sampai la tak jadi. Hehe, mahu tak sayang henfon ni setia kot.. Jatuh bangun kami berdua bersama. Ewah... bersayang-sayang pulak.

Kita tunggu orang bagi henfon percuma kot bernasib baik macam akak amoi..hehe. Jangan marah ha, rezeki lebih. Alhamdullilah kan... :) 

MP  berkenalan dengan seorang hamba allah ni, fuh gaya dia macam koboi sangat. Dalam hati, ini kalau berkayuh di tengah laut ni ada juga karam nih. Tapi kan masim juga niat hati ni eikk... mahu tak memang kitaorang mengelarkan dirinya si koboi cuma kali ni tak bawak kuda bawak pendayung. Haru betul...perkenalan kami semua, pelbagai gaya dan situasi. Kumpulan kecik kami petang di hari pertama dengan semangat waja pergi mandi air terjun.

 Cihhhsss..., MP yang sehelai sepinggang ni merelakan tangan merembat sehelai seluar rm15 tau...terbakooorrrr duit beli seluar semata-mata mau mandi air terjun. Tapi tak rugi sebenarnya,bab mandi la sebab MP kaki mandi air terjun tapi bab terbakor duit...yepppp..adussss!! Hangus..tu la main terjah masuk van je tak pikir sehelai sepinggang.

Bermacam rupa dan gaya ada semasa mandi..ada yang mengelongsor terus dengan hati yang tak rela pun ada. Ada yang terpijak kaki, tertolak... ter rendam henfon "Apple" pun adoooo... Haru betul. Hubangan kami menjadi rapat dan ini satu perkembangan yang baik, di dunia "outdoor". Ke esokkannya kami berkayuh ke Selat Panchor. Berkayuh di dalam renyaian hujan menjadikan suasana hening dan sesejuk curahan air terjun kecil di tapak perkhemahan kami. Malamnya kami mengadakan sedikit jamuan BBQ.

 MP, tunggu makan je. Teruk MP kena buli mana tak nya mentang-mentang kita kecik. Akalan MP punya la mau kenakan diorang balik. Tup-tup, MP yang kena..aduss..rosak program. Di selidik macam pergi temuduga.

Si koboi duk bermain dengan lampu berjasa MP. Mentang-mentang, lampu LED la kan terus  buat lampu kita macam pedang yang dalam filem "Starwars" tu. Apa da... tersenyum aje. Malam tu kami semua besantai di ground fly milik Tuan tanah yang MP gelar namanya.  Orang hospital OK. Cukup la dengan doktor yang sangat cun import dari Seremban tau,...miaww..haha. Trade mark cikgu Math kita...haha, cikgu...dulu MP selalu dapat cikgu math yang garang tau..yang ni manis dan lembut aje...psiko kita sangat. Nasib takde buku math kat depan...haha.

Dalam ramai-ramai paling suka mengusik.. ada la sorang awek comel tu. Mintak kita bela dia,haha..lawak pulak bila cemburu dengan kucing. Kucing hanya menumpang tempat berteduh dan MP menumpangkan dia atas dasar ihsan tapi akak menumpang tempat di hati MP ni ha...mana boleh samakan kawan-kawan kesayangan MP dengan haiwan. Sayang korang sangat-sangat. Harap kamu semua tidak akan pernah melupakan MP. 

Siapa lagi eik...haa... cikgu BM. Hahaha, ni geng kaki mengusik juga nih. Sabor aje la... Siti...siti...siti... Ewah dah melekat suda di otak MP.  Tak kurang juga dengan "pocahontas" pun kaki menyakat juga. Riuh betul sampai kumpula-kumpulan lain pandang-pandang. Harap tumpang seronok bukan sebaliknya la... Kes buli adik ambik ayam... menjadi punca MP di soal siasat, kes terkantoi menyanyi... aduhai...pandai betul diorang dah puas dengar baru habak mai na....cissss... :')

Cerita kedai pasir berdengung....haha, mmm... hehe. Kes munculnya "kopi sembur" kes "apam gedik" kes "jelous selfie lawa dalam air dengan budak kecik tu...apa da, selfie sorang tak aci betul. Kes apa lagi eik, kes makan hati! curang sebab dapat partner kayak lain-lain di malam perhintungan. Kes ter kayuh kayak balik ke jeti. Kes tersembam sebab cuai makan luka kaki nasib sado,haha. Kes kena buli main lampu bergerak (lampu neon outdoor sape) nasib la. Kes terbalik kayak. Kes makan kuaci di House Boat. Kes tersangkut dengan bot marin, haha... Kasut air ku. Apa da...hehe. 

Allah hurabbi... Kenangan bersama kalian terlalu banyak meskipun pertemuan kita suatu yang singkat. Rasa rindu, sayang dan kasih yang tersemat di hati mengeratkan hubungan silaturahim sesama kita. Kita sebuah keluaga semut yang meriah. MP bisa tertawa dengan senang hati. Semoga memori ini akan terus menjadi suatu yang indah selamanya. Wahai kenangan yang suram pergi la bersama sang bayu dan bawalah angin rindu bersama wangian laut yang membiru. Insyaallah.

Assallamualaikum dan salam perpisahan.








1 comment:

jawa3371 said...

Program yg menarik..