Waktu solat

Friday, 13 September 2013

Erti Yang Sebenar Pada Kehidupan "Sakinah"



Assalamualaikum sahabat MP semua. Syukur alhamdullilah, setelah beberapa hari berdiam diri MP kembali berbicara pada kotak catatan ini. Kehidupan adalah suatu yang indah dan pengalaman itu adalah hadiah dari sebuah kehidupan. Banyak orang memikirkan hidup dan hala tuju dalam perjalanan hidupnya. Ramai orang berfikir namun tidak ramai yang bertindak seperti apa yang difikirkannya. Allah huakbar, tinta MP hanyalah dari luahan lubuk hati MP saja. MP adalah pemerhati, bukan takut untuk menonjolkan diri tapi tidak terlalu kuat untuk kembali seperti dulu. 

Sahabat yang dikasihi allah sekalian, pernah kalian berfikir mengapa manusia itu sering merasa tidak puas dengan apa yang dimilikinya. Pernah kalian berjumpa dengan insan yang terlau fanatik dengan Cinta?  Pernah kalian berjumpa dengan manusia yang sangat membuatkan kalian kembang tekak bila teringat padanya. Pernah kalian berfikir mengapa manusia ini terlalu banyak rahsia dan keanehannya?

Pernah?

So apa tindakan kalian, lari dari semua kenyataan yang memeningkan tu?

Silap tu, jangan pernah larikan diri. Hadapi sebagai seorang manusia yang berani.

Apa yang perlu dilakukan. Kembalilah pada pengangan kita. Pada Al-Quran dan hadis. Masih banyak yang tidak kita dalami. Hakikat kehidupan ini terlalu asing bagi sesetengah manusia. Masih kabur bukan. Kadangkala kita hanya memperagakan wajah demi kemasyulan, demi wang, demi kemewahan. Namun apa kesudahannya. Apa mampu kita kekal sebagai insan yang bahagia dengan semua itu. Tak... Satu hari kita akan di kejutkan dengan realiti kehidupan dan erti keikhlasan. 

Sahabat kesayangan MP semua. Bukan bebelan yang ingin di bicarakan bukan juga tormahan yang berupa propaganda namun inilah bingkisan dari sekeping hati yang sering memerhati. Kadangkala kita lupa, dalam kita bergembira dengan kehidupan kita masih ada di luar sana yang tidak lena, tapi kenapa? apa yang membuatkan tidurnya tidak lena.

Kesempitan hidupnya saudara saudari semua. Kesempitan hidup yang bukannya dari masalah wang ringgit, bukan juga harta benda namun kesempitan hidup yang hakikatnya masih ramai yang tidak sedar meraka dalam kesempitan. Kesempitan "ketenangan jiwa".

Marilah kita sama-sama berjuang, berjuang menegakkan agama allah. Agama kita sahabat. Bicara ini mungkin di salahfahami, bukan kisah MP yang menjadi perbualan pada setiap catatan MP tapi maksub sebenarnya. Mencari kasih ilahi dan keikhlasan hati dalam mematangkan jiwa itu suatu yang masih perlu di panjangkan. Biarlah segalanya membawa kita semua dalam mengenal kasih ilahi. 

Ya allah, kembalikan hati kami pada kasih sayang akan agama kami dan rahmati serta perkenankanlah doa kami ya allah. Lembutkanlah hati-hati kami agar kami mampu menerima teguran yang membawa kami kepada mengenal kasih ilahi dan insan yang diberikan sakinah. Amin Ya Rabb.





MP suka sangat bunga matahari biar tak wangi mahupun cantik seperti mawar ,ros mahupun lavendar tapi si bunga matahari ini sangat istimewa, ianya punya suatu yang berbeza kerana ianya memberikan senyuman dan kegembiraan buat MP. Bila terpandang bunga matahari ingatlah senyumanmu adalah senyumanku, bila hatimu senyum si matahari bumi  juga mekar seindah senyuman di wajahmu.. :)                        

Sekian bicara MP                                                           

No comments: