Waktu solat

Friday, 12 October 2012

Hadiah untuk mu

     Kebahagian suatu yang sememangnya di idamkan semua orang namun tak semua manusia itu
berjaya mendapatkannya. Sebagai manusia biasa kekadang kita perlukan setiap perjalanan ini di bantu oleh insan lain. Setiap manusia begitu.. namun bila tangan yang dihulur tak bersambut terasa sangat sedih bahkan rasa yang lebih parah adalah terluka.

     Manusia memang tak pernah serik dengan apa yang terjadi. Manusia itu insan yang lemah tanpa bimbingan dia akan terjerumus ke dalam jurang. Kerana itu manusia di bekalkan dengan panduan untuk merempuh hidup yang penuh dengan cabaran ini. Kalau di fikirkan kemana arah tuju pengakhiran kehidupan kita pasti akan tahu makna kehidupan kita kat dunia ni....

      Ok lah....bnyk sangat ceramah...nanti tak pasal-pasal diketegorikan suka membebel betul tak....hhehhehe.

      Memang kita sering alpa.... memang itu sifat manusia takkan lepas dari membuat kesilapan tapi kalau kita punya niat untuk berubah pasti allah permudahkan.


   Jom kita masuk bab yang yang sepatutnya.. kali ni aku lebih terarah kepada kata2 yang di paparkan dalam imej kat atas tu. Kita memang tak mampu membahagiakan semua orang tapi kita mampu mendoakan untuk kebahagian mereka. Ye memang itu yang sewajarnya.Kali ni aku nak tanya korang lah berapa kali korang korbankan perasaan korang semata-mata nak jaga hati orang lain. Dunia ni kejam kan....hehhehhehe.

     Mana ada la dunia yang kejam , yang kejam itu adalah diri kita sendiri. Macam yang saya katakan tadi manusia tu tak sempurna. Kita pasti akan ada khilafnya. Kita bukannya malaikat yang tak pernah buat silap tapi kita di berikan bantuan dengan akal untuk membezakannya agar kita tak pilih kesilapan sebagai jalan kehidupan. Korang pernah baca cerita romeo and juliet.... adam dan hawa. Keduanya menunujukkan pengorbanan dan kasih sayang kan... namun kadang2 kita tak mampu memilikinya.

    Namun tak semestinya kita mesti mengakhiri kehidupan dengan kesedihan yang tak berkesudahan. Apa yang perlu ketika itu adalah mencari kekuatan yang tersembunyi jauh di dalam diri kita. Kalau kita bijak,kita akan menjadi penguasa kepada akal dan tindakan tapi kalau kita seorang yang memang tak mahukan sebarang perubahan dan kesudahan yang baik maka jadilah hamba kepada kekecewaan dan rasa sedih yang tak sudah.

    So macam mana,korang nak jadi seperti cerita cinta dunia yang kadang kala agak jauh dari maksud dan makna yang asal atau mahu menjadi seperti cerita cinta rasullulah s.a.w dan isterinya khadijah a.s.


    Berapa banyak pengorbanan yang kita lakukan untuk kebahagian orang lain?

    Answer : Sebagai seorang insan yang punya akal yang waras rasanya tak perlulah di hintung berapa banyak pengorbanan yang perlu anda lakukan untuk puaskan hati dan perasaan orang lain.Tapi cukuplah anda terus mendoakan kebahagian mereka hingga akhir hayat mereka sebab itu adalah sebaik-baik pengorbanan seorang insan kepada insan lain. Dan insyaallah kita juga akan diberikan kebahagian oleh allah s.w atas setiap pengorbanan yang kita lakukan. Ikhlaskan di hati,doakanlah dan senyumlah kerana itu adalah hadiah yang paling manis buat anda kepada insan yang anda sayangi dan bukti anda memberikan kebahagian pada mereka.

   Satu saat kau kan pasti dia lah teman terindah dah kekasih dunia yang perlu kau dampingi untuk bersama-sama melabuhkan layar islam yang hakiki. waallahualam.....Sekian.

No comments: