Waktu solat

Sunday, 14 October 2012

Aku Seorang Wanita


  


   Salam pertemuan semua,penulisan ini agak serius dan detail.. cehhh wahhh. Bicara aku kali adalah menjelaskan kenapa wanita sukar sangat nak melupakan seseorang lelaki tu, meskipun dia tahu lelaki itu tak sepadan dengan dia tak kiralah dari apa aspek sekalipun. Bicara kali ni jugak menyatakan mengapa wanita itu sukar menduakan seorang lelaki. Dan apa yang seorang wanita itu mahukan dalam hidupnya.

      Masuk bab yang di nyatakan tadi...huraian pertama kenapa  seorang wanita tu sukar sangat nak lupa kat seorang lelaki tu,walaupun masalah datang menimpa. Dan perpisahan adalah sebagai jalan terbaik buat mereka. Kalau korang betul2 serius mengambil berat akan apa yang aku cuba sampaikan ni insyaallah anda akan faham kalau tak teruslah dengan kesombongan anda untuk melalui perkara pertama iaitu kehilangan mereka pula. Oklah, korang tau tak makna sayang begitu penting buat golongan hawa. Kenangan yang korang bagi kat kitaorang sebagai wanita bukan boleh di padam macam sekeping nota harian. Bayangkan kalau anda baru beli kereta baru pastu kena curi macam mana... boleh korang lupakan macam tu aje... Takpe la dah nak hilang besok beli kereta baru pulak....macam tu senang je ke... tak kan.

       Korang tau tak. Wanita bukanlah sengaja mengalirkan air mata hanya untuk menarik perhatian korang kaum adam. bukan juga sebagai senjata nak melemahkan korang tapi senjata untuk kami golongan hawa menjadi lebih tabah atas setiap dugaan yang datang.Kenangan tu kalau di lukis di awan mesti takkan pernah habis bukan kerana luasnya langit tapi kerana tak larat melakar memori yang terpendam.


    Yang keduanya kenapa seorang wanita tu sukar menduakan seorang lelaki. Jawapan yang sangat mudah untuk korang teka sebenarnya,sebabnya ialah mereka sangat ikhlas menyayangi korang. Kebahagian yang sangat di idamkan oleh seorang wanita ialah dapat bersama dengan insan yang disayangi dan di kasihinya.Cinta bukanlah boleh di tukar ganti dan cinta juga bukannya suatu ayang palsu untuk kau ketahuinya....faham.

    Ada kenyataan mengatakan wanita perlu faham apa yang seorang lelaki mahukan dalam suatu perhubungan.Namaun di sini aku jugak ingin menegaskan kaum hawa juga perlu mengertahui apa yangseorang wanita perlu. Wanita tidak perlukan harta yang melimpah untuk menjamin rasa kasih dan bahagia mereka bersama kamu.. sebaliknya  yang mereka perlukan adalah keikhlasan dan kejujuran kasih korang terhadap mereka.

    Cinta buakn boleh dijual beli.....korang...

    Aku nak bagitau jugak la, wanita ni takkan menduakan kekasih diorang jika diorang ikhlas dengan mereka. Dan bagi segelintir wanita yang memang jenis playgirl tu kebanyakkan mereka ni niat yang utamanya nak balas apa yang seorang lelaki tu buat kat mereka iaitu pada hati mereka. So korang pun kena faham kenapa wanita ni berubah laku andai kata merka menjadi seperti golongan berkenaan yang aku nyatakan kat atas tu.

    Namun hakikatnya wanita adalah golongan yang suka berubah kasih... tu pun kalau korang ni jenis yang betul-betul faham dan suka perhatikan siapa sebenaranya wanita.

    Ynag terakhir aku nak bagitau adalah apa yang seorang wanita tu nak dari seorang lelaki.

1 : perhatian yang wajar dan ikhlas bukan hanya hangat2 tahi ayam.
2 : Sentiasa tersenyum bukan maknanya naik miang tak tentu pasal tapi ikhlas lahir dari hati.
3 : Menjadi seorang yang mampu membimbing diri mereka memperkemaskan pegangan agama yang ada pada diri.
4 : Jujur dengan hati dan perasaan yang ada. Jika korang betul2 tak merasa baik berterus terang jangan sesekali bohong kerana ianya racun berbisa buat mereka...ianya mungkin menjadi racun buat anda juga.
5 : Menjadi sebahagian insan teristimewa mereka,menjadi suami kepada mereka dan pemimpin kepada diri mereka dan anak2.
6 : Menjadi pelindung kepada mereka dan anak2
7 : Dan mencuba memberi bahagia kepada meraka selagi hayat dikandung badan.
8 : Serta menjadi sesuatu yang paling bernilai dalam hidup

    Korang sendiri pun boleh pikir kan apa yang seorang wanita tu mahukan. Janganlah kalian mencuba untuk mempermainkan perasaan mereka. Memang bukan senang nak mencari permata dalam timbunan kaca ia nya juga sama saja antara lelaki dan wanita.Oleh kerana itu,masing2 cubalah meneliti hati insan lain terutama insan yang kita sayangi dan kasihi.

    Biar ikhlas dan jujur dalam mencintai...barulah kasih itu kekal abadi hingga akhir hayat. Waallahualam...


     Sekian,,selamat menilai....wazapppppp :)





  

No comments: